Pasaules vēji - mūsu dzīvēs
Tad, kad pasaulē notiek liela šūpošanās, tad šķiet, ka tā ļoti ietekmē mūsu dzīves un tāpēc, kā šķiet, mums ar to kaut kas jādara…. Ik pa laikam soctīklu vidē to redz ļoti aktīvi – tik daudziem pēkšņi ir radusies “skaidrība” par to, kā vienam valtsvīram ar citu bija jārunā, un ko katrs ar to domāja, ka teju vai šķiet, ka visi ieguvuši vismaz starptautisko attiecību speciālistu izglītības.
Patiesībā mēs esam ļoooti mazā saķerē ar to, ko runā tie, kas satiekas valdību namos ar vai bez uzvalkiem mugurā. Un man nav lielas pārliecības, ka tieši šie personāži ir tie, kas griež pasaules likteņu griežus – ne velti kādam no viņiem ir augstvērtīga drāmas un komēdijas aktiera pieredze….
Tā visa ietekme uz mūsu konkrētajām dzīvēm ir tik maza, ka, ja neieslēgtu
soctīklus vai citus ziņu avotus, mēs vispār to nepamanītu. Ietekme ir tam, kā
mēs uz to emocionāli reaģējam – jo mēs katrs pats esam tie, kas izvēlas, kādu
informāciju ielaist savā dzīves laukā, ar kādu enerģiju (t.i. jūtām) to apveltīt,
un kā rīkoties, to ņemot vai neņemot vērā.
Un tieši tas veido realitāti.
Ja neviens nepaceltu ieroci, nenotiktu neviens karš.
Ja neviens nebūvētu
vējafermu monstrus, tie netiktu uzbūvēti. Ja neviens neietu uz darbiem, kurus
uzskata par nederīgiem un necienīgiem (un tādu ir daudz), tie bezjēdzīgie darbi
pačibētu, u.t.t.
Ja mēs katrs turpinātu savu foršo dzīvi, darītu savus iemīļotos darbus, mīlētu
savus tuvos cilvēkus, skatītos, kā atkal nāk pavasaris – mūsu dzīves tieši tam
atbilstoši veidotos Un nekādas “varas no augšas” , kas “visu jau nolēmušas”,
pret ko “nav jēgas protestēt” neko nevarētu padarīt.
Tomēr atrodas cilvēki, kas tam piekrīt, un notiek tās lietas, par ko pēc
tam šūmējas daudz ļaužu, kas nav ar to apmierināti – reizēm tie ir pat tie paši
cilvēki, kas veic darbības ,kuras nav saskaņā ar viņu sirdsapziņu un pārliecību.
Kāpēc mēs iesaistāmies tajā, kas mums patiesībā nepatīk? Kāpēc mūs var ‘uzāķēt’
uz kārtējā emociju āķa? Kāpēc mēs tērējam savu enerģiju, ‘cepoties’ par lietām,
ko nevaram ietekmēt, līdz ar to, neveltot uzmanību sev tuvākajai apkārtnei, ko
ietekmēt spējam?
Tam bieži vien nav loģiski atrodams cēlonis, jo tas ir meklējams tālāk par personīgo biogrāfiju – kaut kur dzimtas koka zaros vai dvēseles pieredžu dzīlēs….
Tad, kad kaut kur kādā parastā ģimenē, kas dzīvo pēc saviem principiem un tradīcijām, pēkšņi iedzimst dvēsele, kas nes citu uzdevumu un vēlas dzīvot savādāku dzīvi, tā sašūpo visu šo stabilo struktūru. Tie, kas pieraduši pie ierastās kārtībās, sāk protestēt, sauc to par nepareizu, notiek iekšējā cīņa mazajā ģimenes sistēmā. Katra cīna kaut kā beidzas – vai nu jaunais tiek ielaists sistēmā un tam atrodas vieta, kur veselīgi uzplaukt un dzīvot, vai arī tas tiek apspiests aizvien vairāk un vairāk.
1.gadījumā līdzšinējā struktūra tiek izjaukta, tā aiziet uz neatgriešanos,
un, mijiedarbojoties vecajiem un jaunajiem sistēmas elementiem, RODAS kaut kas jauns.
Tas var būt līdzīgs vecajam vai atšķirīgs – viss atkarīgs no jaunā un vecā attiecību
proporcijas, bet svarīgi ir tas, ka tas ir kas CITS.
Tam vairs neder vecā kārtība, vecie likumi, tas izturas, jūtas un sadarbojas ar
tālāko pasauli savādāk – atkal jau caur sākotnēju neizpratni un pretestību….
Nav iespējams radīt, vadoties pēc zināmiem un stabiliem likumiem vai
principiem, nav iespējams to izdarīt, uzturot kārtību, kura ir pierasta.
Tādēļ radošums visvairāk atrodams tur, kur ir maz zināmas kārtības vai maza motivācija
tai sekot – bērnībā, bardakā, brīnumā, brīvībā ...
(nezinu, kāpēc visi uz burta B 😊 )
2.gadījumā, kad vecā sistēma tomēr turpina pretoties un apspiež vai vispār
izstumj no sevis jauno elementu, paliek vecā kārtība, kaut arī iešūpota… Tā kā laiks
tomēr rit uz priekšu un jaunajam no Radītāja vieta ir paredzēta, paliek
SPRIEDZE, kas ar katru laika sprīdi aug augumā. Šī spriedze apaug ar jūtām,
kurām sistēmas dalībnieki nav devuši vietu, ko atzinuši par pārāk sarežģītām
vai nepieņemamām. Tā apaug ar nodomiem, kuri nav pieņemti, atzīti un realizēti…
Šo visu manto nākamās paaudzes, turpinot pilnveidot spriedzes pilno matricu,
audzējot atšķirību, nepieņemtās emocijas un idejas, kas ar laiku kļūst pārspīlētas
un groteskas.
Cilvēks šai gadījumā jūtas kā spīlēs – tas kalpo vecajai sistēmai, kas ir
pazīstama un visnotaļ derīga, bet kas vairs nesniedz prieku un neļauj brīvi
izpausties.
Ar katru gadu, ar katru paaudzi spriedze pieaug, izvēle kļūst grūtāka, jo
atšķirība starp drošo, kārtīgo un haotisko, nezināmo kļūst aizvien lielāka.
Cilvēki meklē kādu ārēju spēku, kam pieslieties, kas iedos to drošību un skaidrību, kas iekšēji zaudēta. Algots darbs (kaut arī apnicis), pareizais vīrs (kaut arī nemīlams), dzīvoklis pilsētā (kaut arī šaurs un dārgs), radu viesības (kur nav par ko runāt), izteiktas standarta frāzes (kuru jēgu neatceramies), tipveida ekskursijas (kurās īsti neko neizbaudījām), kataloga mēbeles (kurās nav mājīgi), darba kostīmi (kas reāli nepiestāv), u.t.t.
Kādā brīdī cilvēks spriedzi neiztur un tad vai nu pieslejas vecajai vai
jaunajai plūsmai, iekšēji salūstot (ja ir izvēlēta vecā), vai kļūstot par
izraidīto (ja izvēlēts jaunais ceļš).
Bieži šai brīdī, kad nav spēka iekšēji izvēlēties, kā nosacīta izeja ir -
pārcelt šo iekšējo traucēkli uz ārpusi, sākot protestēt pret ārējās pasaules
izpausmēm. Ar ārpasauli rodas konflikts, un tur tiek atrasts “vainīgais”, uz
kuru pārceļ visu iekšējo konfliktu…. Karot ar ārējo ienaidnieku taču ir
saprotamāk , kā ar sevi iekšēji, vai ne?
Varētu teikt, ka ir taču objektīvi apstākļi, ka pasaulē reāli notiek
vardarbības un visādas nelietības, ka jāveido taču labāka sabiedrība, bet, jā –
kas tad to veido? - tie ir tieši tādi
paši iekšējā spriedzē esoši cilvēki, kas netiek galā ar saviem iekšējiem,
paaudzēs uzaudzētiem dēmoniem un ir izvēlējušies tos projecēt uz citiem cilvēkiem.
Un te nav runa par piekrišanu nejēdzībam, nespēju atteikt, vai sava viedokļa
pieklusināšanu – te iet runa par PAŠA cilvēka iekšējo nostāju. Ja ar to viss ir
kārtībā, nav pilnīgi nekādu problēmu paust savu viedokli jebkur, kur vien to
kāds spēj sadzirdēt. Jo tad tas notiek harmoniski, tas dod atvieglojumu un paplašina
ietekmes lauku.
Turpretī, ja iekšēji ir šī spriedze, šī vēlēšanās gan paturēt veco drošību, gan
piedzīvot savu jauno dzīvi, mijiedarbība ar ārpasauli vai nu tiek apturēta vai
izpaužas kā karojoša. Jā, mēs neesam absolūti, neesam ideāli, bet mums ir
iespēja censties būs ar katru brīdi vairāk sev pašiem, savai dvēselei tuvākiem.
SEVI pieņemt, jo tam IR nozīme, pārējais pielāgosies vai aizies citur….
Un te nu mēs atkal nonākam pie, manuprāt, vienīgās jēdzīgās izejas – tikt galā
pašiem ar savām iekšējām pretrunām, turklāt ne tikai personīgām, bet arī
sistēmiski mantotām – jo mēs savu pasauli būvējam uz dzimtas un dvēseles
mantotās pieredzes.
Kad kādu laiku tas ir darīts, pēkšņi pasaule sāk izskatīties savādāka, svarīguma
enkuri tajā mainās, tuvākais un pamazām arī tālākais loks izrādās gana derīgs
dzīvošanai un spriedze starp to, kas stabils un to, kas mainīgs, kaut kur
pakāpeniski izzūd – dodot vietu pieņemšanai un radīšanai.
Marija Sils,
sistēmiskā šamane
p.s. ja interesē, ko ar to darīt, skaties te:
Sistēmiskais darbs
Šamaniskās prakses